Jak założyć bloga w 30 minut – czy warto? cz.1
Contents
Jednym z pomysłów na biznes w sieci, który przedstawiłem i staram się wdrażać samemu jest prowadzenie własnego bloga.
Tematyka, którą wybrałem, ściśle wiąże się z poszukiwaniem przeze mnie własnej drogi do wolności wyboru co, gdzie i kiedy chcę robić.
Wpisem tym chciałbym zainaugurować cykl artykułów dla początkujących – “Jak założyć bloga – przewodnik krok po kroku”.
Bez względu na to, jaka tematyka Tobie by odpowiadała, jest to jednak pomysł, który raczej nie przyniesie Ci natychmiastowych efektów finansowych.
I na to musisz być przygotowany(a).
Co więcej, musisz być też przygotowany(a) na to, że samym pisaniem nie ściągniesz od razu na swoją stronę tłumu odwiedzających.
Być może zdania te nie zabrzmiały zbyt optymistycznie, ale chcę tylko Cię uświadomić, że do prowadzenia bloga będą potrzebne takie cechy jak:
-
chęć ciągłego uczenia się nowych rzeczy związanych zarówno z tematem bloga jak i całą otoczką związaną z blogowaniem,
-
wytrwała i dokładna praca nad artykułami,
-
systematyczność zamieszczania nowych materiałów.
Ale nie zwlekajmy – przewodnik o tym, jak założyć bloga, uważam za rozpoczęty.
Czy blogowanie jest warte zachodu?
Jeśli trafiłe(a)ś tutaj to znaczy, że najprawdopodobniej słyszałe(a)ś o blogerach zarabiających spore pieniądze wyłącznie z samych blogów.
Pewnie myślisz – Oni muszą mieć klawe życie. Jeśli nie słyszałe(a)ś to uwierz mi na słowo 🙂
Są tacy ludzie, ale nie znaczy to, że osiągnięcie takiego sukcesu jest proste i przyjemne.
Ale czy spróbowanie drogi blogera jest w ogóle warte Twojego wysiłku?
Moim zdaniem, jeśli chcesz zaistnieć w jakimkolwiek internetowym biznesie, umiejętność prowadzenia bloga i pisania artykułów, które są przydatne użytkownikom, przydaje się w niemal każdym takim przypadku.
Załóżmy sytuację, w której np. wymyślisz/będziesz mieć dostęp do produktu powiązanego z Twoimi zainteresowaniami, który chciałbyś wypromować i na nim zarobić.
Sama znajomość produktu najprawdopodobniej nie wystarczy, aby w sposób płynny i lekki go promować – co innego, gdy masz już doświadczenie w pisaniu, wtedy każde słowo przychodzi jakby łatwiej.
Wniosek z tego jest taki, że nawet jeśli Twój pierwszy blog nie przetrwa próby czasu, to zdobędziesz pierwsze szlify i doświadczenie, które może Ci się przydać w przyszłych podejściach do (być może innego) tematu.
Test „Lekkiego pióra”
Dobrym testem na to, czy mamy „lekkie pióro” jest spróbowanie swoich sił na portalach oferujących zlecenia dla copywriterów.
Oprócz samego treningu możemy od razu zarobić kilka złotych, ale nie mam złudzeń, że trzeba już pisać naprawdę sprawnie, aby wyrobić sobie przyzwoitą stawkę godzinową.
Pisanie tekstów pod konkretne, zlecone słowa kluczowe może być z kolei czynnikiem, który odrzuci nas od blogowania, więc zdecydowanie na początek polecam pisanie o tym, co Nas najbardziej interesuje i nakręca.
Wtedy nie powinniśmy mieć problemu z wymyślaniem nowych tematów, a przynajmniej nie będzie to początkowo tak trudne jak pisanie o czymś, o czym nie mamy większego pojęcia.
Czy każdy może blogować?
Pamiętaj też o tym, że niekoniecznie od razu musisz być ekspertem z wieloletnim doświadczeniem w danej dziedzinie.
Wystarczy, że będziesz wiedział(a) więcej na temat od przeciętnego internauty i przy okazji potrafił(a) podać tą wiedzę w przystępnej formie.
Już te czynniki sprawią, że dostarczysz treść, którą wielu uzna za wartościową.
Pierwsze niepowodzenia lub zwątpienia mogą wywołać u Ciebie poczucie, że blogowanie nie jest dla Ciebie lub że się do tego nie nadajesz.
Wg mnie każdy może to robić, ale jak powszechnie wiadomo początki działań są przeważnie najtrudniejsze.
Czasem wystarczy jeden mail/komentarz/wiadomość dotycząca Twojego opublikowanego wpisu, abyś uwierzył(a) w siebie I poczuł(a) się doceniony(a).
To uczucie powinno pozwolić Ci doładować swoje baterie do kolejnej pracy, a nawet jeśli to nie wystarczy, to zawsze należy mieć na uwadze swój główny cel jako motywator naszych działań.
Wybierz swój temat i dowiedz się jak założyć bloga
Oczywistym jest, że jeżeli nie jesteś osobą publicznie znaną musisz zainteresować czytelników nową wartością.
Tak jak już wspomniałem wcześniej – najłatwiej będzie Ci zacząć od tematu, na który lubisz pisać lub na który posiadasz sporą wiedzę.
W ramach testów wyboru tematyki możesz wypisać kilka dziedzin i do każdej z nich przypisać po co najmniej 5 tematów na artykuł.
Łatwość, z jaką przyszło Ci wymyślenie tych tematów, może być czynnikiem decydującym o wyborze.
Można posunąć się dalej i spróbować napisać te 5 artykułów dla każdej dziedziny, choćby miały tylko po 500 – 1000 znaków (liczba znaków jest łatwa do sprawdzenia choćby w Wordzie).
Ważna w tym momencie jest wytrwałość, a mniejsza liczba znaków może wpłynąć na nasze szybsze zadowolenie z pierwszych sukcesów związanych z pozytywnym zamknięciem artykułu.
Co ważne, nie zastanawiałbym się zbyt długo nad wyborem tematyki.
Nawet jeśli Twój pierwszy blog nie okaże się sukcesem (w moim przypadku tak właśnie było – głównie z powodu zbyt niszowego tematu, a co za tym idzie związaną z tym trudnością ze zmonetyzowaniem go), to zdobędziesz nieocenione doświadczenie, które pozwoli Ci łatwiej działać w przyszłości.
Czy dam radę?
Pamiętaj – nie każdy biznes lub blog musi osiągnąć sukces.
To porażki i lekcje wyniesione z popełnionych błędów budują Twoją wiedzę i doświadczenie, a najgorsze co możesz zrobić to zrezygnować z kolejnych prób i nie robić nic.
Tylko wytrwali dopinają swego – Twoim zadaniem jest również podtrzymywać tą wytrwałość w sobie i nie dopuszczać, by myśli o rezygnacji przejęły nad Tobą kontrolę.
Jeśli jesteś już zdecydowany(a), aby spróbować swoich sił, a nie wiesz od czego zacząć, aby Twój blog pojawił się w sieci, zapraszam na kolejny wpis o tym jak założyć bloga – tłumaczący dokładnie gdzie najlepiej założyć bloga w 30 minut.
Jeśli masz jakieś wątpliwości na tym etapie albo już prowadzisz bloga i masz inne doświadczenia związane z Twoim początkiem – pisz śmiało na mój adres mailowy lub w komentarzu poniżej.
Jeśli tak, zostaw swój e-mail, jeśli chcesz być na bieżąco z nowymi wpisami.
W każdej chwili możesz się wypisać!
Zacząć blogowanie jest łatwo – jeżeli bardzo tego się chce to w godzinkę można spokojnie założyć bloga i napisać pierwszy wpis. Według mnie gdy się zaczyna kluczowe jest wybranie tematyki – czegoś co kręci Ciebie i jednocześnie ma szansę na zdobycie stałych czytelników.
Kolejnym ważnym krokiem jest pisanie bloga – na początku prawdopodobnie przyjdzie ochota by pisać codziennie. Trzeba się powstrzymać, bo jeżeli od razu narzuci się takie tempo, to prawdopodobnie szybko się ulegnie wypaleniu. Natomiast rzadsze pisanie i publikowanie sprawi, że przetrwanie początku będzie łatwiejsze.
A w blogowaniu zaczęcie nie jest trudne (mi zajęło pół roku, bo przez długi czas chciałem założyć stronę samemu i napisać ją w HTML, dopiero po kilku miesiącach zdecydowałem się na wordpressa), najtrudniejsze to wytrwać i prowadzić bloga mimo trudności i niepowodzeń.
Libetias ostatnio opublikował…Zdrowe nawyki kluczem do twojego lepszego życia
Owszem, założyć nowego bloga można bardzo szybko, ale dla kogoś kto robi to pierwszy raz przyda się taki przewodnik wyjaśniający każdy drobny krok.
Zgadzam się, że najtrudniejsze to wytrwać w działaniu mimo przeciwności, a do tego niezbędna jest pasja na temat, o którym się pisze.
Dobry artykuł, podziwiam rzetelną wiedzę. Ale tak z drugiej strony… ostatnio czytuję na amerykańskich serwisach, że blogosfera… się kończy. Na przykład, blogi firmowe mają przybrać wręcz postać osobnych, nowych mediów.
Ja osobiście nie wierzę w koniec blogowania, ale ciekawe, w jakim kierunku się to wszystko potoczy?
Ewolucja to nieodzowny element naszego życia, a już w szczególności tego cyfrowego. Być może firmowe blogi zmienią się bardziej, ale te osobiste pozostaną miejscem wyrażania swoich opinii i przekazywania doświadczeń.
Chociaż z drugiej strony – to przecież prywatne blogi wyewoluowały ze zwykłych zapisków w stylu pamiętnika do wizytówek danego blogera jako eksperta w danej dziedzinie.
Ostatnio kolega uczestniczył w konferencji, na której uczestnicy zgodnym chórem głosili “koniec SEO” w związku z rozpowszechnianiem się idei Semantic SEO. Jednak, tak jak z blogosferą, również nie wierzę w ich rychły koniec.
Owszem, obie dziedziny będą się zmieniać, ale czyż nie robiły tego przez kilka ostatnich lat? 🙂
Moim zdaniem warto założyć bloga, tym bardziej że to teraz takie proste. Powiem wam tak, że wystarczy zrobić parę wpisów a na drugi dzień już 30 wyświetleń. Najważniejsze to dobrać słowa kluczowe ale to nie taki problem w Polsce gdzie na słowa kluczowe nie ma tyle wyników co jak choćby na słowa angielskie.
Mateusz Otrębski ostatnio opublikował…Dźwignia finansowa
Czy warto?
Podobno pod koniec życia bardziej żałujemy tego, że czegoś nie spróbowaliśmy, niż tego, że coś nam nie wyszło.
ZenLider ostatnio opublikował…Blogi, Które Czytam – Share Week 2015
Ile znaków powinien mieć dobry artykuł na blogu? Czy są jakieś minima?
Raczej nie patrzyłbym na liczbę znaków, czy liczbę wyrazów. Ważne, żeby artykuł wyczerpywał dany temat.
Jednak są badania potwierdzające, że dłuższe artykuły, np. z ponad 1000 wyrazów w dłuższej perspektywie czasu lepiej rankują w google i przyciągają więcej odwiedzających – chociażby na słowa kluczowe z tzw. “długiego ogona” – czyli kilkuwyrazowe zapytania w google.
Jest już tyle blogów na każdy temat że ciężko wymyślić coś ciekawego lub wbić się w popularny temat w którym są już tłumy blogerów.
Każdy może, ale nie każdy powinien. Faktycznie test lekkiego pióra może zmienić nasze postrzeganie tematu 😉
Ola ostatnio opublikował…Czym jest AdWords dla Non Profit (AdGrants)?